بلاگ, دانه جو دوسر

چند نوع جو دوسر در ایران داریم ؟

جو دوسر

چند نوع جو دوسر در ایران داریم ؟ انواع جو دوسر خوراکی ایرانی، خارجی و وحشی چیست؟ یولاف با چه نام‌های دیگری در بین مردم شناخته شده است؟ جو دوسر با جو معمولی چه تفاوت‌هایی دارد؟ جو دوسر پرک بدون تلخی را از کجا بخریم؟

 

انواع جو دوسر خوراکی

جو دوسر یک غله شگفت‌انگیز است که مصرف آن خواص فوق‌العاده‌ای برای سلامتی انسان دارد. این دانه از خانواده گندمیان است و در ایران به‌صورت وحشی در اطراف مزارع گندم و جو رویش می‌کرده است. در بازار عرضه مواد غذایی ایران جو دوسر به شکل‌های مختلفی وجود دارد، مانند دانه کامل با پوست جو دوسر، جو کامل بدون پوست، بلغور جو دوسر و جو دوسر پرک.

بیشترین میزان پروتئین را دانه کامل جو دوسر دارد، اما خوردن آن به‌راحتی انواع دیگر آن نیست و زمان پخت طولانی‌تری دارد. بلغور جو دوسر همان دانه کامل جو دوسر است که مقداری خرد شده است. ازآنجاکه این نوع از جو دوسر از دانه‌ی کامل آن ریزتر است، راحت‌تر و سریع‌تر پخته می‌شود. از بلغور جو دوسر در تهیه فرنی و سوپ می‌توان استفاده کرد.

راحت‌ترین راه استفاده از جو دوسر مصرف آن به‌صورت پرک شده است. جو دوسر پرک بافتی نرم دارد و در کمترین زمان ممکن پخته می‌شود. ارزش غذایی جو دوسر پرک تقریباً شبیه بلغور آن است و همچنان یک ماده مغذی ارزشمند محسوب می‌گردد.

جو دوسر

جو دوسر ایرانی

گندم و جو غله معروف باستانی در ایران هستند. در پاسخ به سول چند نوع جو دوسر داریم ؟ باید گفت، جو دوسر به‌عنوان علف هرز در اطراف مزارع این دو غله قدیمی می‌روییده است. جو دوسر ایرانی وحشی بیشتر شبیه علف هرز است و دانه آن قابلیت خوردن ندارد. دانه جو دوسر ایرانی بسیار باریک، با قدی کشیده، رنگی تیره و مزه­­ای تلخ است. تلخی این دانه آن‌قدر زیاد است که به‌عنوان غله اصلی کشت و پرورش داده نمی‌شود.

با افزایش مطالعات بر روی واریته‌های مختلف جو دوسر در کشورهای اروپایی، متخصصان زراعی ایرانی موفق به تولید واریته‌های ایرانی جو دوسر مرغوب شده‌اند. شرکت توسعه تجارت سبز ایلیا پیشروترین مرکز در تولید بذر جو دوسر ایرانی است. این شرکت بخشی از مزارع خود را به کشت جو دوسر اصلاح‌شده توسط متخصصین خود اختصاص می‌دهد.

دانه جو دوسر تولید شده در مزارع شرکت توسعه تجارت سبز ایلیا کیفیتی مشابه نمونه خارجی خود دارد، شیرین است و با قیمتی بسیار ارزان به بازار خرید­ و فروش غلات ایران عرضه می‌شود. جهت اطلاع از روش سفارش جو دوسر ایرانی با مشاوران این مجموعه در ارتباط باشید.

جو دوسر

جو دوسر خارجی

قبل از این‌که جو دوسر در ایران به‌صورت گسترده کشت شود، بیشتر شرکت‌های عرضه غلات جو دوسر را از کشورهای اروپایی و روسیه به ایران وارد می‌کردند. جو دوسر خارجی بسیار مرغوب، باکیفیت، درشت و شیرین است. جو دوسر خارجی در انواع مختلف با پوست، بدون پوست، پرک شده، بلغور و گاهی به‌صورت آرد جو دوسر به ایران وارد می‌شود.

ازآنجاکه قیمت دلار و یورو دائماً در حال نوسان است. چنانچه کارخانه‌جات صنایع تبدیلی بخواهند از جو دوسر خارجی در محصولات خود استفاده کنند درنهایت قیمت تمام‌شده محصولشان گران خواهد شد. زیرا برای محصولات هزینه های گمرک و ارسال محاسبه خواهد شد. برای خرید مقرون به صرفه جو دوسر وارداتی باید از وارد کننده پایین ترین قیمت را استعلام نمود. این مجموعه با واردات جو دوسر های آلمانی و روسی یکی از معتبر ترین تامین کننده های این محصول برای کارخانه های صنایع غذایی در کشور می باشد.

 

جو دوسر وحشی

جو دوسر وحشی یا گندم کاهو، یک نوع علف از خانواده گندمیان است که بومی مناطق اوراسیا است. از آنجا که این گیاه با شرایط آب‌وهوایی مختلف سازگار است در بسیاری از مناطق معتدل جهان نیز مشاهده شده است.

در بعضی از نقاط جهان جو دوسر وحشی یک گیاه مفید است و در بعضی نقاط دیگر مانند ایران به‌عنوان علف هرز شناخته می‌شود. جو دوسر وحشی در مزارع ایران مانند علف هرز است و دانه‌ای غیر قابل خوردن تولید می‌کند. دانه جو دوسر وحشی ایرانی تلخ، بدمزه و غیر قابل خوردن است.

جو دوسر

 

نام‌های دیگر جو دوسر

نام علمی جو دوسر Avena Sativa است. علاوه بر این نام به جو دوسر، یولاف نیز می‌گویند. در برخی از منابع از دانه‌ی جو دوسر، این غله سرشار از مواد غذایی، به نام جو صحرایی نیز یاد شده است. گاهی به‌اشتباه جو دوسر را با جو معمولی یکی می‌دانند، درصورتی‌که این دو دانه با هم تفاوت‌های بسیاری دارند.

تشخیص جو دوسر از جو معمولی

یولاف یا جو دوسر یکی از مواد مغذی فراسودمند بسیار پرطرف‌دار در بین ورزشکاران و بدنسازان است. در گذشته جو دوسر را بیشتر به‌عنوان آفت و علف هرز موجود در مزارع جو معمولی به حساب می‌آوردند. با گسترش تحقیقات بر روی جو دوسر، امروزه این دانه به سبد غذایی افراد علاقه‌مند به رژیم‌های سالم اضافه شده ‌است. قیمت جو دوسر نسبت ‌به جو معمولی گران‌تر است. از این ‌رو گاهی شاهد هستیم که در بازار عرضه غلات، برخی از فروشندگان جو معمولی را به‌عنوان جو دوسر می‌فروشند.

برای تشخیص جو دوسر از جو معمولی بهترین راه دیدن دانه کامل آن است. دانه جو دوسر قدی بلند و کشیده دارد، درصورتی‌که جو معمولی دانه‌ای توپر و نسبتاً درشت‌تر دارد. مسئله اصلی آنجاست که تشخیص جو دوسر پرک شده از جو معمولی پرک شده تقریباً سخت است. در ظاهر جو دوسر پرک کمی کوچک‌تر از جو معمولی پرک شده است، اما تشخیص آن بسیار مشکل است.

برای تشخیص جو دوسر پرک از جو پرک معمولی باید آن را به‌صورت خام مزه کنید. اگر هرکدام از محصولات پرک شده دو دانه را بچشید، خواهید دید که تفاوت اساسی با هم دارند. معمولاً گفته می‌شود که جو دوسر پرک خوشمزه‌تر از جو پرک معمولی است.

جو دوسر

خرید فروش جو دوسر پرک بدون تلخی عمده و تناژ

برخی از انواع جو دوسر پرک موجود در بازار که از واریته‌های نامرغوب تهیه شده‌اند، دارای طعمی تلخ هستند. برای تهیه جو دوسر پرک بدون تلخی از محصولات شرکت‌های معتبر، مانند شرکت توسعه تجارت سبز ایلیا استفاده نمایید. این شرکت پتانسیل خرید و فروش جو دوسر پرک بدون تلخی عمده و تناژ در سراسر کشور و بازارهای منطقه و جهانی را دارد.

از ویژگی های بسیار خوب این مجموعه حذف افراد واسطه و دلال از پروسه خرید و فروش است. با عرضه مستقیم محصولات به خریداران قیمت نهایی بسیار مقرون به صرفه خواهد بود. جهت کسب اطلاعات بیشتر برای ثبت سفارش خرید جو دوسر پرک بدون تلخی و دریافت مشاوره های تخصصی، با کارشناسان بخش فروش این مجموعه تماس تلفنی برقرار نمایید.

تماس با ما

بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *