کینوا سفید, کینوا سه رنگ

انواع دانه کینوا و نحوه مصرف آن

کینوا

از چه منبعی با انواع دانه کینوا و نحوه مصرف آن آشنا شویم؟ آیا کینوا نحوه مصرف خاصی دارد؟ کدام سایت و شرکت منبعی موثق برای شناخت انواع کینوا و خواص آن را معرفی می‌کند کدام است؟ با ما همراه باشید.

انواع دانه کینوا چیست چه خاصیتی دارد

دانه کینوا یک منبع مهم غذایی فاقد گلوتن می‌باشد که بسیار مقوی و محبوب است. این گیاه برای افراد گیاهخوار و قرارگیری در رژیم‌های غذایی روزانه بسیار مناسب است و دارای ۹ اسید آمینه ضروری برای بدن می‌باشد. کینوا در خانواده اسفناج‌ها قرار می‌گیرد و به دلیل خواص غذایی ویژه به آن، خاویار گیاهی نیز به آن گفته می‌شود.

انواع مختلفی از کینوا کشت می‌شود اما محبوب‌ترین آنها در سه رنگ سفید، قرمز و سیاه قرار می‌گیرند. این سه رنگ از لحاظ ارزش غذایی تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند اما به لحاظ پخت و نتیجه نهایی با یکدیگر فرق دارند.

برای مثال کینوا سفید بعد از پخت بافت نرم تر و هضم آسان‌تری دارد به همین دلیل برای مصرف کودکان مناسب‌تر است. اما کینوا قرمز که بعد از پخت به رنگ قهوه‌ای در می‌آید و همچنین دانه کینوا سیاه بعد از اینکه پخته می‌شوند، بافت آنها در زیر دندان حس می‌شود.

 خاویار گیاهی که در بازار عرضه می‌شود، توسط شرکت توسعه تجارت سبز ایلیا به طور کامل فراوری، آماده سازی و شسته شده است و پوسته ساپونین آنها جدا شده است، بنابراین به راحتی قابل مصرف است. می‌توان در سوپ، پاستا، در سالاد در همبرگرهای گیاهی، در کتلت آن را مورد استفاده قرار داد.

دانه کینوا یک غذای بسیار مقوی است به دلیل این که سرشار از ویتامین و پروتئین، فیبر، اسید آمینه ضروری بدن، کربوهیدرات، فسفر، منیزیم، پتاسیم، فولات و … می‌باشد برای بدن بسیار مقوی است. در واقع جزو غذاهایی است که بسیاری از کمبودهای موجود در بدن را می‌تواند جبران کند و خواص ویژه آن در طب سنتی نیز مورد استقبال قرار گرفته است.

 

کینوا

 

طریقه مصرف کینوا برای لاغری

کینوا یک ماده غذایی محبوب در رژیم غذایی محسوب می‌شود. به دلیل اینکه طبع گرم و سرد ندارد، برای همه افراد به طور معمول قابل استفاده می‌باشد. اما ویژگی جذاب رژیمی بودن آن باعث شده در بهبود روند لاغری وارد سبد غذایی مردم شود. تحقیقات انجام شده نشان می‌دهد دانه کینوا در روند لاغری تاثیر گذار می‌باشد. یکی از دلایل آن داشتن فیبر بالا در این غذای ارزشمند است .

در واقع فیبر موجود در این دانه هم به بهبود سیستم گوارش کمک می‌کند و هم عمل هضم غذا را بهبود می‌بخشد. در کنار تمامی اینها فعالیت کبد در بدن را تقویت می‌کند. به این دلیل در مدت زمان بیشتری، افراد احساس سیری می‌کنند و این موضوع از پرخوری و استفاده زیاد از مواد غذایی جلوگیری خواهد کرد.

در کنار تمام این موارد، کینوا ویتامین مورد نیاز بدن را تامین خواهد کرد. طی تحقیقاتی که انجام شده از جذب چربی در بدن جلوگیری می‌کند و تا حد زیادی سوخت و ساز بدن افزایش می‌دهد. به این ترتیب روند لاغری با سرعت بیشتری انجام می‌شود.

 در نتیجه می‌توان گفت که دانه کینوا برای کاهش وزن یک گزینه مناسب محسوب می‌شود. یک نکته مهم در رابطه با کینوا این است که زمان زیادی برای هضم کربوهیدرات‌های موجود در آن مورد نیاز است و همین موضوع نیز باعث ایجاد سیری بیشتر می‌شود. چرا که این مواد غذایی با سرعت کمتری در بدن در گردش هستند. در نتیجه انرژی بدن شما در بالاترین حد خود قرار خواهد گرفت و از پرخوری جلوگیری می‌کند.

 

کینوا

 

نحوه مصرف آرد کینوا

آرد کینوا نحوه مصرف متنوعی دارد. آرد کینوا منبع مغذی از تمام ویتامین‌ها، پروتئین، کربوهیدرات، اسید آمینه ضروری بدن، فیبر و … می‌باشد. بنابراین برای تهیه انواع نان، بیسکویت، شیرینی، کیک و … مورد استفاده قرار می‌گیرد.

برخی افراد آرد کینوا را به تنهایی استفاده می‌کنند و برخی دیگر آن را با نسبت‌های مختلف با سایر آردها ترکیب می‌کنند. در مجموع آرد کینوا  بافت بسیار دلنشینی داشته به دلیل اینکه بافت چسبنده‌ای دارد، شبیه به آرد گندم است.

نحوه مصرف کینوا سفید

از بین انواع دانه‌های کینوا، کینوا سفید مصرف بیشتری دارد و محبوبیت آن بیشتر است. این موضوع به این دلیل است که بعد از پخت، بافت نرمی دارد و این موضوع هضم و استفاده از آن را راحت‌تر کرده است. همچنین برای مصرف کودکان گزینه مطلوب‌تری است و از مصرف آن می‌توانند لذت ببرند. کینوا سفید مانند برنج پخته می‌شود و برای پخت آن به حدود ۱۵ تا ۲۰ دقیقه زمان احتیاج است. هر پیمانه کینوا سفید، یک و نیم تا دو پیمانه آب احتیاج دارد و اگر زمان پخت آن کم و مقدار آب آن کم باشد، یک بافت سفت و کرانچی به ما خواهد داد.

اما اگر زمان پخت بیشتری به آن داده شود و برای پخت آن از آب بیشتری استفاده گردد نرم و حریره می‌شود. قرار دادن کینوا سفید در برنامه غذایی روزانه می‌تواند یک محصول سوپر فود و سالم و در عین حال مقوی را وارد چرخه غذایی ما کند.

 

تماس با ما

بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *